Tuesday, August 2, 2011

DIMANA TEMPATKU??

bismillah...
"Jari telunjuk ini yang menjadi saksi setiap kali di dalam sembahyang bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad adalah utusan Allah tidak mungkin sama sekali akan menulis coretan yang hina dan mengampu-ampu.." –SQ

Ntahlah, setiap kali, hati ini cuba untuk memberitahu aku sesuatu, seolah berbisik kepadaku,"wahai diriku, cukuplah bermalas-malasan", "wahai diriku, usahlah engkau menyakiti dan menzalimi diri ini!!", tetapi saat aku alpa, bisikan-bisikan itu langsung tidak aku ambil peduli, tetap bermalas-malasan, kadangkala aku terfikir seorang diri, mengapa tidak aku berhenti serta merta dari perbuatan-perbuatan lagho dan bermalasan ini, lantas mengambil wudhuk dan membaca al-quran??

Ternyata hati ini sungguh cepat berbolak balik, tatkala sedikit alpa daripada Allah, serta merta hati ini semakin cepat menjauh dariNya, walaupun Sang Pencipta sering sahaja menunggu hambanya untuk dekat dengannya. Malah, menunggu-nuggu taubat hambanya kepadanya kerana kasih sayangnya terhadap diri kita.

Sungguh benar aku bersyukur kerana Sang Pencipta telah menunjukkan aku jalan untuk mendekatkan diri kepadanya, tetapi setiap kali juga aku terkadang lupa untuk mensyukuri nikmat yang diberi sehinggakan timbulnya sikap sambil lewa terhadap perintahmu.........


Timbul persoalan, Bagaimanakah seorang manusia biasa yang mempunyai nafsu seperti aku, mampu untuk tidak tinggal solat malam, apatah lagi solat subuh, seorang manusia seperti aku, sentiasa mengidamkan mati syahid dan sentiasa mengidamkan untuk menunaikan solat subuh................?? Tidak terasa kesakitannya dicabut panah ketika solat lantaran khusyuk, dan sanggup menggadai nyawa demi agama Allah.....dimanakah aku dalam keadaan ini??Alangkah jauhnya diriku daripada kemanisan keimanan manusia yang terdahulu dibawah pimpinan dan madrasah tarbiah daripada Rasullullah sendiri...

Seringkali hati ini menyesal, ya, Menyesal!!  Namun, seketika kemudian, aku tetap melakukan kesilapan yang sama, kadangkala terfikir dimana tempatku di sisi sang pencipta? adakah aku diredhainya ataupun aku dibenci olehnya, sungguh malu diri ini bila mengingatkan kembali amalan-amalan yang dilakukan sungguh sedikit sekali untuk dikatakan sebagai umat islam yang komited dan menjalankan apa yang diperintahkan dan disarankan oleh Allah.......sedangkan amalan yang sedikit itu belum tentu ikhlas dan tidak dipenuhi debu takabur dan riak…….
ingin benar aku menjadi seperti yang difirmankan oleh Allah di dalam kalamnya iaitu,
Al-Anfal (8) : 2
إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَاناً وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ
8.2. Sesungguhnya orang-orang yang beriman ialah mereka yang bila disebut nama Allah gemetarlah hati mereka, dan apabila dibacakan ayat-ayatNya betambahlah iman mereka (karenanya), dan hanya kepada Tuhanlah mereka bertawakkal.
Al-Isra' (17) : 109
وَيَخِرُّونَ لِلأَذْقَانِ يَبْكُونَ وَيَزِيدُهُمْ خُشُوعاً
17.109. Dan mereka menyungkur atas muka mereka sambil menangis dan mereka bertambah khusyu'.

Tatkala mengiangati ayat ini, terasa sungguh bertuah kiranya ayat ini Sang Pencipta tujukan untuk diriku, namun adakah apa yang dicirikan oleh Sang Pencipta itu ada pada diriku, aku sendiri sangsi untuk memberi jawapan terhadap persoalan di atas………………




No comments:

Post a Comment