Monday, March 12, 2012

KERANA UMUR ITU BERHARGA....

Tatkala melihat kembali umur yang telah berlalu pergi, terasa begitu pantas masa berlalu, aku masih teringat lagu ini, saat aku dengari lagi ini, adalah ketika 13 tahun yang lalu, ya 13 thun yang lalu, seakan baru sebentar aku tinggalkan lagu itu, dan jasadku telah begitu banyak berubah, ntahlah, makin aku dapat membayangkan saat tuaku dan matiku juga begitu hampir. kadang2 aku merasai bahawa kehidupanku di dunia ini benar2 singkat, tatkala terfikir tentang apa yang telah aku jalani sepanjang hidup ini, terasa benar betapa alpa dan kerugiannya aku,

mengingat kembali apa yang telah dapat dicapai sultan al-fateh pada umur ini, salahuddin al-ayyubi pada usia ini, terasa begitu kerdil dan lemah, melihat diri ini tiada apa yang boleh dibanggakan, bukan kejayaan dunia itu yang dicari tetapi pencapaian itu seakan menjadi bukti ktaatan dan nilai masa yang dikurniakan sang rabbani, walaupun aku sedar, bukanlah kejayaan itu menjadi pengukur keimanan diri,kerana  mata ini menjadi saksi, melihat berapa ramai di luar sana aku lihat, megah dengan pencapaian yang cukup gemilang,megah dengan begitu hebat kekayaannya, tetapi bila bercakap soal agama, seakan mereka begitu layu dan goyah dengan keercayaan mereka sendiri.

dan orang yang aku maksudkan itu juga termasuklah diri aku sendiri, namun dengan mencari kadang kala Sang pencipta tidak membiarkan kita bersahaja dan menunjuk jalan kepadanya. ya, satiap manusia itu ada kelemahan dan kelebihannya, kadangkala kita mencari yang sempurna pada mata manusia sehingga lupa pandangan sang pencipta terhadap kita, ....ya biarlah, kita dibenci di mata manusia asal di sisi allah, kita diredhainya, bukan senang, tetapi adakah diri ini telah cuba sedaya upaya untuk mendapat redhanya?? lemah untuk aku menjawabnya,

ya allah, aku mohon padamu, kuatkanlah hati ini melawwan godaan hawa nafsu diri dan bisikan-bisikan kejahatan yang sentiasa sahaja menggugat hati dan iman ini, kau kuatkanlah aku dengan kepercayaan kepadamu dan tidak menjadi hamba selain kepada dirimu....

No comments:

Post a Comment