Wednesday, September 7, 2011

ALANGKAH HAIRANNYA...............

 bismillah...
"Jari telunjuk ini yang menjadi saksi setiap kali di dalam sembahyang bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan Muhammad adalah utusan Allah tidak mungkin sama sekali akan menulis coretan yang hina dan mengampu-ampu.." –SQ
              Alhamdulillah akhirnya Allah memberi peluang lagi kepada aku untuk mengupdate blog nie............ntahlah tetiba rasa nk post sajak plak, harap dpt sdikit manfaat trutama sajak nie peringatan utk diri sendir yang sentiasa laghro........


ALANGKAH......

Alangkah hairannya,
tika aku melihat........,
islam mekar di senja petang,
tatkala iman tidak lagi bersinar,
harum keindahan bersama keunggulannya,
lenyap diganti kejahilan memperdaya.

Alangkah indahnya,
tika aku mula sedar,
tatkala hidayah mula menjengah,
dikala pancaindera mula menghargai,
betapa indah aqidah dan syariat,
ketika ramai yang masih terlena.

Alangkah sayunya,
dikala hati melihat realiti,
bermatian mereka mengejar mimpi,
demi kenikmatan yang tidak hakiki,
demi kebahagiaan yang masih tidak pasti,
sedang sedar menanti pasti.

Alangkah hairannya,
tika aku meneliti,
manusia haus mencari kebahagiaan,
dalam kebendaan dan kekayaan duniawi,
bagaimana mahu mengecap indah kebahagiaan,
apabila iman tidak lagi dibaja.

Alangkah ruginya,
kiranya aku menutup mata,
tidak tegar melawan hati,
melihat keseronokan yang memperdaya, 
sedang keimanan dan ketaatan,
tetap menjanjikan kenikmatan yang pasti.

Alangkah sukarnya,
memerah peluh dan keringat,
demi menuntut janji yang pasti,
biar diri ini menjadi taruhan demi agamamu.
kerana diri ini tidak mahu yang lena mula selesa,
sehingga islam menjadi mangsa,

Ya allah,
jadikanlah aku orang yang melihat keindahan itu,
jadikanlah aku orang yang mendapat hidayah itu,
jadikanlah aku orang yang menghargai itu,
jadikanlah aku orang yang bahagia itu,
jadikanlah aku orang yang memerah keringat itu.




No comments:

Post a Comment